zaloguj się | nie masz konta?! zarejestruj się! | po co?
rockmetal.pl - rock i metal po polsku czwartek, 25 kwietnia 2024

dla grajków: Guitar Workshop "Podstawy harmonii i improwizacji"

tutaj od wiosny 1997 lub dłużej  autor: Wełna

Pozwole sobie na początku zacytować wstęp do tej książeczki.

"Gitara nie tylko jazzowa" - to podręcznik i kaseta magnetofonowa, na której nagrane są przykłady zapisane w książce, ich omówienie i komentarz.

Całość materiału podzielona jest na trzy części - "RODZINA AKORDÓW DUROWYCH", "RODZINA AKORDÓW MOLOWYCH" oraz "RODZINA AKORDÓW SEPTYMOWYCH". Ważne jest, aby poznać jakie akordy można zaliczyć do jakiej rodziny. Pozwoli to potem na swobodne zastępowanie jednych akordów drugimi. Ma to na celu wykształcenie umiejętności stosowania uproszczeń, czyli sprowadzania skomplikowanych akordów do ich form podstawowych, jak i rozszerzeń, tzn. zastępowania akordów prostych ich bardziej rozbudowanymi odmianami.

Każda część zawiera omówienie akordów przynależnych do "RODZINY", możliwe do zastosowania w danym przypadku skale oraz przykłady improwizacji. Poznanie zasad harmonizacji, przedstawionych w tym podręczniku, ułatwi tworzenie samemu nowych akordów i przebiegów improwizacji.

Głównym celem tego kursu jest poszerzenie wyobraźni słuchowej - tzw. trening ucha, dlatego też wszystkie przykłady improwizacji należy grać z akompaniamentem, wykorzystując pomoc innej osoby lub korzystając z urządzeń technicznych, takich jak sekwensery, czy też zwykłe magnetofony.

Przykłady improwizacji można łączyć ze sobą w ramach jednej "RODZINY" lub też w ramach wszystkich "RODZIN", tworząc przebiegi ogrywające sekwencje: II-V-I. [chyba chodzi o subdominantę-dominantę-tonikę - przyp. wełna]

Wszystkie akordy i przykłady improwizacji należy przetransponować do pozostałych tonacji; przebiegi solowe opalcowywać na inne sposoby i w innych pozycjach na gryfie. Jest to bardzo dobry sposób na opanowanie gryfu i swobodne poruszanie się po nim.

Pamiętajcie, że sukces to: PRACA, CIERPLIWOŚĆ I SYSTEMATYCZNOŚĆ

Tyle nadziei robią już na początku książki, jak ma się do tego reszta? Jest cacy. Każda rodzina akordów przedstawiona w książce zawiera około 40 przykładów akordów!! Do tego skale, którymi można daną rodzinę akordów ogrywać i kilkanaście kilkutaktowych przykładów improwizacji. Janusz Konefał jest jednym z czołowych polskich gitarzystów jazzowych, wykładowcą Małej Akademii Jazzu. Miło jest posłuchać jego grania i słów, które uczą nas (przynajmniej mnie nauczyły) dużo nowego, jeśli idzie o grę na gitarze. Od razu uprzedzam, że nie ma się co obawiać słowa "jazz" w tytule książki i stylu prezentowanej muzyki, chyba, że ktoś boi się poszerzenia swoich horyzontów muzycznych choćby o jeden milimetr. Jazzu jest tylko o tyle, o ile da się go usłyszeć w improwizacjach, większy nacisk położony jest jednak na akordy i ich "matematyczną" definicję.

Skale które poznajemy to:
Przy rodzinie akordów durowych

e|-------------------|
h|-------------------|
g|------------2-4-5--|   Durowa (c d e f g a h c')
d|------2-3-5--------|
A|--3-5--------------|
E|-------------------|

e|--------------------|
h|--------------------|
g|--------------2--5--|  Durowa pentatoniczna (c d e g a c')
d|--------2--5--------|
A|--3--5--------------|
E|--------------------|

e|-----------------|
h|-----------------|
g|------------3-5--|     Bluesowa (c es f fis g b c')
d|------3-4-5------|
A|--3-6------------|
E|-----------------|

e|-------------------|
h|-------------------|
g|------------2-4-5--|   Lidyjska (c d e fis g a h c')
d|------2-4-5--------|
A|--3-5--------------|
E|-------------------|

Przy rodzinie akordów molowych: Dorycką, Eolską, Melodyczną, Lokrycką i Molową pentatoniczną. Przy rodzinie akordów septymowych dochodzą: Miksolidyjska, Całotonowa, Zmniejszona/Całotonowa i Pół ton/Cały ton. Jednak odsyłam już do książki, bo warto, nie dla samych skal, co dla bogactwa akordów, przykładów improwizacji i krzty wiedzy, co nie powinno zaszkodzić. Warto również dla kasety (4zł) by posłuchać gry mistrza i się znowu czegoś nauczyć. Kaseta nawet bardziej spełnia tu rolę podręcznika, bo główny dialog Janusz Konefał prowadzi właśnie na kasecie, a książka jest tylko zwięzłą "encyklopedią" nut (plus tabulatury) i schematów akordów. Na początku kasety usłyszymy też kilka porad co do techniki grania, a w trakcie "kursu" czeka nas niespodzianka w postaci kilku naprawdę świetnych etiud, których nie ma w podręczniku.

Książkę wydało wydawnictwo MIDI-MAX Wrocław 1995, otrzymała ona brązowy medal na Międzynarodowych Targach Muzycznych InterMedia '94. Wydawnictwo oferuje ponadto sporo podobnych pozycji, tak z taśmami audio, jak i video, m.in. "Blues-Rock Guitar" Leszka Cichońskiego z taśmą 90min video, "Blues i okolice" Janusza Konefała z kasetą audio, "Gitara rockowa bez tajemnic" Wojciecha Seweryna, "Szkoła na perkusję" Jerzego Piotrowskiego, "Gitara basowa bez tajemnic" Andrzeja Pluszcza i kilka innych, w bardzo przystępnych cenach. Szukajcie w księgarniach albo zamówcie wysyłkowo w wydawnictwie.

Adres: MIDI-MAX ul. Hauke-Bosaka 22/10 50-447 Wrocław.